Madáchosok sikere az EKE TDK pályázatán

 

2018 február elején került megrendezésre az egri Eszterházy Károly Egyetem a Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból címmel, középiskolásoknak meghirdetett pályázatának második fordulója.

 

A pályázati kiírás szerint a szervezők elképzelése a következő:

 

„A Tudományos Diákköri mozgalom (TDK), a felsőoktatásban tanuló tehetséges, a tudományos problémafelvetés iránt érzékenységet mutató vagy egy-egy művészeti ágban kiemelkedő hallgatókat segíti kutatásaik megvalósításában, eredményeik publikálásában.

A felsőoktatást jellemző, s a TDK-ban megvalósuló tehetséggondozás, folytatása a középiskolákban folyó tehetséggondozásnak. A tanulmányaikat felsőoktatási intézményben folytató középiskolásoknak alapvető érdeke, hogy megtalálják azokat a TDK köröket az általuk választott felsőoktatási intézményben, mely segítheti őket tudományos és művészeti előmenetelükben.

Pályázati kiírásunkkal hidat szeretnénk képezni a középiskolákban és a felsőoktatásban zajló tehetséggondozás között, azzal a céllal, hogy a középiskolai diákok minél hamarabb betekintést nyerhessenek a felsőoktatásban zajló TDK tevékenységbe, s így későbbi választásuk és felsőoktatási tanulmányaik megkezdése során, tudatosan keressék azokat a műhelyeket, melyek segíteni tudják őket. Ennek a tudatosságnak a kialakítását és annak első lépését támogatja az általunk kiírt pályázat.

A pályázat – ettől az évtől, az eddigi igényeket és tapasztalatokat is figyelembe véve – több típusú megmérettetésre ad lehetőséget. Pályázni lehet tudományos témájú esszével, rövidfilmmel, tematikus fotóanyaggal, illetve egyéni vagy csoportos élőzenei produkcióval.”

 

A Salgótarjáni Madách Imre Gimnázium -Az egy köznevelési intézményből legtöbb hallgatót delegáló díjat is elnyerve- 26 diák és 7 felkészítő 28 pályamunkájával vett részt a megmérettetésen. Minden pályázónk bejutott a második fordulóba. 6 diák esszé-előadás, 6 diák esszé-poszter szekcióban, 4 diák film, 3 diák poli-fotó és 11 diák mono-fotó szekcióban versenyzett. Néhány tanítványunk két kategóriában is versenyzett.

 

A második fordulóba való bejutás, a bemutatókészítés, poszterkészítés, szóbeli előadás összeállítása és mindezek bemutatása is életre szóló élmény. Ezen túl tanítványaink szép eredményeket értek el.

Kaspár

Gyöngyvér

10.B

Kulturális örökség

A múzeum tanulást segítő szerepe egy középiskolás szemével

esszé –

előadás

Kele Szabó Ágnes

2.díj

Kojnok Petra

10.B

Kulturális örökség

A helyi kulturális örökség jelentősége

esszé –

előadás

Radnai

Zsuzsanna

3.díj

Angyal Kata

12.B

Pszichológia

Gyászfeldolgozás

poszter –előadás

Schneiker Éva

2.díj

 

Pozsik Gábor,

Kisbali Bence

10.A

Itt élek én …

Bátonyterenye

film

Kele Szabó Ágnes

Somodiné Gubányi Gabriella

különdíj

Gál Aniella

12.C

Portré

mono-fotó

Kele Szabó Ágnes

1.díj

Nagy Abiáta

11.B

Képriport –

fotósorozat

poli-fotó

Kele Szabó Ágnes

3.díj

Bajczár Panna

10.C

Portré –

fotósorozat

poli-fotó

Kele Szabó Ágnes

Shah Timor

Shah Gabriella

különdíj

Nagy Richárd

11.B

Motion blur –

fotósorozat

mono-fotó

3.díj

 

A felkészülés során a diákok megtapasztalták a kutatómunka, az alkotó folyamat sokrétűségét, nehézségeit, a felkészítőkkel való együttműködés és a jól végzett munka eredményességét, örömét. Ez időigényes, de tanulságos fejlesztő folyamat.l

 

A helyszíni előadás pedig egy olyan helyzet, amiben a gyerek –életében talán először– kipróbálhatta magát. Sok idegen ember előtt kellett megszólalni, felkelteni a téma és az előadás iránti érdeklődést, le kellett győzni a félelmet, kishitűséget, bebizonyítva, hogy a gondosan végzett munka, a tudás határozottá, magabiztossá tesz.